Yhteisvastuukeräys kerää rahaa hyvään tarkoitukseen


Mikä on Yhteisvastuukeräys?

Yhteisvastuukeräys on suurkeräys, joka järjestetään joka vuosi Suomessa.

Yhteisvastuukeräys kerää rahaa ihmisille, jotka tarvitsevat apua. Keräykseen voi lahjoittaa rahaa kuka tahansa. Rahalla autetaan monia hädänalaisia ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.

Yhteisvastuukeräys haluaa korostaa, että jokainen voi auttaa muita ihmisiä.

Yhteisvastuukeräyksen järjestää Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Keräyksen suojelija on Suomen presidentti.

Mihin Yhteisvastuukeräyksen rahat käytetään?

Yhteisvastuukeräyksen rahoilla autetaan ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.

Keräyksen tuotosta 60 prosenttia eli vähän yli puolet menee ulkomaille ja 40 prosenttia eli vähän alle puolet Suomeen.

Ulkomailla rahat annetaan alueille, joissa on tapahtunut jokin katastrofi, esimerkiksi tulva tai maanjäristys.

Vuosi 2020 on juhlavuosi

Ensimmäinen Yhteisvastuukeräys oli vuonna 1950, joten keräys on toiminut jo 70 vuotta.

Vuonna 2020 keräys auttaa vanhempia

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys alkaa 2. helmikuuta, ja se loppuu huhtikuun lopussa.

Keräyksen tuotto käytetään toimintaan, jolla autetaan perheitä ja vanhempia Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Monet vanhemmat kokevat, että he eivät saa tarpeeksi apua ongelmiinsa. Siksi vanhempia on tärkeää tukea ja auttaa enemmän. Kun vanhemmat voivat hyvin, myös perheen lapset voivat hyvin.

Tutkimukset osoittavat, että lapsen ja vanhempien hyvä suhde edistää lapsen kehitystä.

Miten Yhteisvastuukeräys auttaa vanhempia Suomessa?

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän alle puolet käytetään Suomessa.

Tuotolla seurakunnat tukevat perheitä ja vanhempia monella eri tavalla.

Myös Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry ovat mukana auttamassa. Ne tukevat toimintaa, joka edistää lapsen ja vanhempien suhdetta.

Yhteisvastuukeräyksen tuotolla voidaan tukea vanhempia esimerkiksi seuraavilla tavoilla
– tarjota vertaistukea muilta vanhemmilta
– tarjota yhteisiä harrastuksia perheille
– järjestää perheille luotettavia aikuisia, joilta perheet saavat tukea
– luoda turvallisia paikkoja, joista perheet voivat hakea tukea.

Miten Yhteisvastuukeräys auttaa vanhempia ulkomailla?

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän yli puolet annetaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon.

Rahasto auttaa vanhempia ja perheitä katastrofialueilla, joissa on vaarallista asua. Näillä alueilla varsinkin lasten asema on erityisen huono. Lapsilla on usein terveysongelmia ja he saavat liian vähän ruokaa.

Monet perheet ovat paenneet sotaa tai luonnon katastrofeja pakolaisleireille. Leireillä asuu paljon perheitä, jotka tarvitsevat apua selviytymiseen.

Katastrofialueilla tuetaan naisten ja äitien koulutusta. Monille perheille yritetään tarjota parempi ja turvallisempi elämä.

Sinäkin voit auttaa!

Voit lahjoittaa rahaa Yhteisvastuukeräykseen osoitteessa www.yhteisvastuu.fi/lahjoita. Sivusto on yleiskielinen.

Voit antaa lahjoituksen myös vapaaehtoisille kerääjille, jotka kulkevat ihmisten luona keräyslippaiden kanssa.

Voit myös itse olla vapaaehtoinen kerääjä. Vapaaehtoiset eivät saa palkkaa, mutta he saavat hyvän mielen tärkeästä työstä.

Lue lisää yleiskieliseltä sivustolta: www.yhteisvastuu.fi/osallistu.