Yhteisvastuukeräys kerää rahaa hyvään tarkoitukseen


Mikä on Yhteisvastuukeräys?

Yhteisvastuukeräys on suurkeräys, joka järjestetään joka vuosi Suomessa.

Yhteisvastuukeräys kerää rahaa ihmisille, jotka tarvitsevat apua. Keräykseen voi lahjoittaa rahaa kuka tahansa. Rahalla autetaan monia hädänalaisia ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.

Yhteisvastuukeräys haluaa korostaa, että jokainen voi auttaa muita ihmisiä.

Yhteisvastuukeräyksen järjestää Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Keräyksen suojelija on Suomen presidentti.

Mihin Yhteisvastuukeräyksen rahat käytetään?

Yhteisvastuukeräyksen rahoilla autetaan ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.

Keräyksen tuotosta 60 prosenttia eli vähän yli puolet menee ulkomaille ja 40 prosenttia eli vähän alle puolet Suomeen.

Ulkomailla rahat annetaan alueille, joissa on tapahtunut jokin katastrofi, esimerkiksi tulva tai maanjäristys.

Vuonna 2021 keräys auttaa erityisesti vanhuksia

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräys alkaa 7. helmikuuta, ja se loppuu huhtikuun lopussa.

Keräyksen tuotolla autetaan vanhuksia Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Monilla vanhuksilla on liian vähän rahaa elämiseen. Heillä ei ole aina tarpeeksi rahaa maksaa kulujaan, koska heillä menee paljon rahaa esimerkiksi lääkkeisiin.

Joillakin vanhuksilla ei riitä rahaa edes ruokaan. Myös Suomessa liian monet eläkeläiset tarvitsevat ruoka-apua eli ruokaa lahjoituksena.

Yhteisvastuukeräyksen mielestä nyt on tärkeää kerätä rahaa vanhoille ihmisille, joiden rahat eivät riitä elämiseen.

Miten Yhteisvastuukeräys auttaa vanhuksia Suomessa?

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän alle puolet käytetään Suomessa. Tuotolla seurakunnat tukevat oman alueensa vanhuksia.

Myös Kirkon diakoniarahasto on mukana auttamassa. Vanhukset voivat saada rahallista tai muuta tukea kirkon diakoniatyön kautta. Diakoniatyö on kirkon sosiaalityötä, joka on asiakkaalle ilmaista apua.

Yhteisvastuun keräämillä rahoilla järjestetään myös kursseja, joilla vanhukset oppivat digitaalisia taitoja ja talouden hoitoa. Kursseilla opetetaan asioimaan esimerkiksi Kelassa tai hoitamaan pankkiasioita tietokoneella.

Kurssit ovat ilmaisia. Kursseja järjestetään vuodesta 2022 alkaen kansanopistoissa eri puolilla Suomea.

Miten Yhteisvastuukeräys auttaa vanhuksia ulkomailla?

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän yli puolet annetaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon.

Rahasto auttaa ihmisiä katastrofialueilla, joissa on vaarallista asua. Näillä alueilla varsinkin lasten ja vanhusten asema on erityisen huono. Heillä on usein terveysongelmia ja he saavat liian vähän ruokaa.

Monet perheet ovat paenneet sotaa tai luonnon katastrofeja pakolaisleireille. Leireillä asuu paljon kaikenikäisiä ihmisiä, jotka tarvitsevat apua selviytymiseen.

Katastrofialueilla tuetaan erityisesti kaikkein huonoimmassa asemassa olevia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä. Ihmisille yritetään tarjota parempi ja turvallisempi elämä.

Sinäkin voit auttaa!

Voit lahjoittaa rahaa Yhteisvastuukeräykseen osoitteessa www.yhteisvastuu.fi/lahjoita. Sivusto on yleiskielinen.

Voit antaa lahjoituksen myös vapaaehtoisille kerääjille, jotka kulkevat ihmisten luona keräyslippaiden kanssa.

Voit myös itse olla vapaaehtoinen kerääjä. Vapaaehtoiset eivät saa palkkaa, mutta he saavat hyvän mielen tärkeästä työstä.

Lue lisää yleiskieliseltä sivustolta: www.yhteisvastuu.fi/osallistu.