Tule mukaan Yhteisvastuuseen!
Yhteisvastuukeräys kerää rahaa ihmisille, jotka tarvitsevat apua.
Yhteisvastuukeräys kerää rahaa hyvään tarkoitukseen
Mikä on Yhteisvastuukeräys?
Yhteisvastuukeräys on suurkeräys, joka järjestetään joka vuosi Suomessa.
Yhteisvastuukeräys kerää rahaa ihmisille, jotka tarvitsevat apua. Keräykseen voi lahjoittaa rahaa kuka tahansa. Rahalla autetaan monia hädänalaisia ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.
Yhteisvastuukeräys haluaa korostaa, että jokainen voi auttaa muita ihmisiä.
Yhteisvastuukeräyksen järjestää Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Keräyksen suojelija on Suomen presidentti.
Mihin Yhteisvastuukeräyksen rahat käytetään?
Yhteisvastuukeräyksen rahoilla autetaan ihmisiä Suomessa ja ulkomailla.
Keräyksen tuotosta 60 prosenttia eli vähän yli puolet menee ulkomaille ja 40 prosenttia eli vähän alle puolet Suomeen.
Ulkomailla rahat annetaan alueille, joissa on tapahtunut jokin katastrofi, esimerkiksi tulva tai maanjäristys.
Vuonna 2022 keräys auttaa erityisesti nuoria
Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräys alkaa 6. helmikuuta, ja sen kampanja kestää kevään ajan.
Yhteisvastuukeräyksen mielestä nyt on tärkeää kerätä rahaa nuorille. Monet nuoret ovat kärsineet pitkästä korona-ajasta. Nuoret ovat yksinäisempiä kuin ennen koronaa, ja esimerkiksi nuorten mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet.
Keräyksen tuotolla autamme lapsia ja nuoria Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Lisäämme esimerkiksi turvallisia aikuisia lasten ja nuorten arkeen, kuten harrastuksiin, kouluihin ja sosiaalisen mediaan.
Miten Yhteisvastuukeräys auttaa Suomessa?
Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän alle puolet käytetään Suomessa. Tuotolla seurakunnat tukevat oman alueensa nuoria ihmisiä.
Yhteisvastuun keräämillä rahoilla järjestetään Suomessa toimintaa, jossa nuorilla on aikuisia vapaaehtoisia tukenaan. Toimintaa järjestää Lasten ja nuorten keskus.
Miten Yhteisvastuukeräys auttaa ulkomailla?
Yhteisvastuukeräyksen tuotosta vähän yli puolet annetaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon.
Rahasto auttaa ihmisiä katastrofialueilla, joissa on vaarallista asua. Näillä alueilla varsinkin lasten ja perheiden asema voi olla huono. Koronan takia monet joutuivat jättämään koulunsa kesken.
Monet perheet ovat paenneet sotaa tai luonnon katastrofeja pakolaisleireille. Leireillä asuu paljon kaikenikäisiä ihmisiä, jotka tarvitsevat apua selviytymiseen.
Katastrofialueilla tuetaan erityisesti kaikkein huonoimmassa asemassa olevia yhteisöjä ja perheitä. Ihmisille yritetään tarjota parempi ja turvallisempi elämä.
Sinäkin voit auttaa!
Voit lahjoittaa rahaa Yhteisvastuukeräykseen osoitteessa www.yhteisvastuu.fi/lahjoita. Sivusto on yleiskielinen.
Voit antaa lahjoituksen myös vapaaehtoisille kerääjille, jotka kulkevat ihmisten luona keräyslippaiden kanssa.
Voit myös itse olla vapaaehtoinen kerääjä. Vapaaehtoiset eivät saa palkkaa, mutta he saavat hyvän mielen tärkeästä työstä.
Lue lisää yleiskieliseltä sivustolta: www.yhteisvastuu.fi/osallistu.